Aké chyby robíme v pitnom režime?

Aké chyby robíme v pitnom režime?

Myslíte si, že pijete dosť a napriek tomu sa cítite unavení? Ruší váš spánok časté „behanie“? Možno sú príčinou chyby v pitnom režime.

Téma pitného režimu je v posledných rokoch veľmi frekventovaná. Naši starí rodičia ju príliš neriešili. Napili sa, keď cítili smäd. Studňa s čerstvou vodou bola pri každom dome a krčah s týmto nenahraditeľným nápojom stál aj v každej brázde. V tej dobe to stačilo. Lenže svet sa mení, posúva. Ľudské telo tiež. Musí sa prispôsobovať zvýšeným nárokom, ktoré prináša dnešný uponáhľaný svet.

 

Ako to máme dnes?

Zdevastované životné prostredie, iná kvalita vody a výživy, civilizačné ochorenia, nadmerný stres, zvýšený príjem medikamentov, málo pohybu a ďalšie rizikové faktory, ktoré so sebou prináša pokrok. Našťastie, pud sebazáchovy otvára ľudstvu dvere aj k vedomému spôsobu života. Vzdelávame sa, vyberáme si zdravé potraviny a nápoje, cvičíme, relaxujeme, strážime si pitný režim. Voda je podstatou ľudského tela, tvorí  1/2 – 2/3 ľudského organizmu (závisí od veku, pohlavia atď.) a zohráva dôležitú úlohu vo všetkých fyziologických, biochemických a iných procesoch, ktoré v ňom prebiehajú.

 

Vedomé či nevedomé chyby, ktorých sa dopúšťame v rámci pitného režimu 

Informácie a snaha je jedna vec a zvyk druhá. Niekedy si ani neuvedomujeme, čo robíme nesprávne. A niekedy len nemáme dostatok pevnej vôle niečo zmeniť a pokračujeme ďalej v našich nesprávnych návykoch. Tak či tak, je to len na nás. Pozrime sa na to, aké najčastejšie chyby v pitnom režime robíme. Či skôr, ako sa im vyvarovať:

  • Človek by mal za deň vypiť cca 0,5 l vody na každých 15 kg hmotnosti. Tento všeobecný vzorec je akýmsi základom, ale musíte brať do úvahy aj iné okolnosti.
  • Je logické, že v lete potrebujete piť viac ako v zime. Takisto aj pri zvýšenej fyzickej aktivite či nejakom špecifickom ochorení treba zachovať rovnováhu medzi príjmom a výdajom.
  • Aj zloženie stravy je jedným z faktorov, ktoré vplývajú na zvýšenú potrebu hydratácie. Čím viac ťažkých, mastných, slaných či sladkých jedál, farbív, konzervantov, tým viac vody potrebujete na strávenie a likvidáciu nepriaznivých látok.
  • Vyberajte si správne tekutiny, ktoré sú vášmu telu prospešné. Pite hlavne čistú vodu (dojčenskú alebo filtrovanú), stolové a pramenité vody, minerálne vody s nízkym obsahom minerálov, bylinkové a zelené čaje.
  • Vyhýbajte sa sladeným a energetickým nápojom. S konzumáciou alkoholu a čiernej kávy zvýšte aj príjem tekutín.
  • Polievky, ovocné a zeleninové šťavy, mlieko, kávu nepovažujte za prijaté tekutiny.
  • Napite sa ráno nalačno – pohár vody, ale pokojne aj viac. Toľko, koľko je pre vás príjemné. Najviac tekutín by ste mali vypiť v prvej polovici dňa. Najmenej večer pred spaním.
  • Pite v pravidelných intervaloch, vždy medzi jedlami.
  • Jedlo nezapíjajte! Napite sa pred jedením, alebo neskôr, minimálne pol hodiny po jedle. V opačnom prípade voda riedi tráviace enzýmy, ktoré sú nevyhnutné k zdravému tráveniu.
  • Fľašu s vodou si noste stále so sebou. Je to vždy lepšie, ako sa dostať do stavu dehydratácie.
  • Kontrolkou vyváženého pitného režimu je farba moču. Aj keď na ňu vplývajú aj iné faktory, svetlý moč je zvyčajne znakom dostatku tekutín.

 

Zdravý sedliacky rozum nezaškodí

V dnešnom svete informácií máme odkiaľ čerpať. Množstvo odborníkov nám odovzdáva svoje odborné rady a skúsenosti. Rozumný človek po nich vždy siahne. Nezabúdajme, že v konečnom dôsledku sa jedná o náš organizmus a je dobré mu rozumieť. Sledujme ho, naučme sa ho počúvať a uspokojujme jeho potreby. Keď je v rovnováhe, cítime to aj na duši.

Zdroj foto: pixabay.com

© 2017 FIT LEADER

VYTVORILO ANAWE