PRINCÍPY CHUDNUTIA ANEB TABATA AKO ZBRAŇ NA TUKY

Súťažný ČLÁNOK:
Gabriel Major

Hlasovať bolo možné do 3.6.2018

SÚŤAŽIM V TÝCHTO KATEGÓRIACH:

AKTUÁLNY POČET HLASOV: 154


PRINCÍPY CHUDNUTIA ANEB TABATA AKO ZBRAŇ NA TUKY

Hight Intensity Interval Training je v súčasnosti naozaj populárnym HITOM. Často krát práve slovíčko TABATA v ľuďoch evokuje rýchly, intenzívny a náročný tréning efektívny na chudnutie. Čo to tá TABATA vlastne je a prečo je efektívna na pálenie kalórii?

Dr. Izumi Tabata v roku 1996 viedol športový výskum v ktorom chcel profesionálnym olympijským športovcom nájsť ideálnu tréningovú jednotku pre maximálne zvýšenie ich aeróbnej a anaeróbnej hladiny.
Systém TABATA – (20/10) x 8 = 4 minúty
Podstata tréningu spočíva v tom, že cvik vykonávaš v najväčšej intenzite počas 20 sekúnd, 10 sekúnd oddychuješ a následne to všetko zopakuješ 8-krát pričom svoje telo neustále „stresuješ“.

Dôležité vedieť, že TABATA je vhodná pre všetkých! Často-krát sa stretávam s názormi, že tabatu by nemal trénovať začiatočník, alebo že je to len pre vrcholových športovcov. OPAK JE PRAVDOU!

Správny tréner dokáže nastaviť intenzitu a náročnosť tréningu tak, aby ju zvládlo dieťa či senior.

V krátkosti pár výhod TABATA:
• Zlepšuje redukciu hmotnosti, zvyšuje tvoju aeróbnu a anaeróbnu hladinu
• V jednom tréningu zapojíš veľký počet svalových partií za krátku dobu
• Tvoje telo spaľuje ešte dlho po tréningu, dokonca až 48 hodín
• Keďže TABATU stačí odcvičiť 20 minút k plnohodnotnému nakopnutiu metabolizmu, je to obrovský šetrič energie pre zaneprázdnených ľudí

A plno ďalších výhod. Existuje množstvo štúdií, ktoré zdôrazňujú aké má tento tréning skvelé účinky pre tvoje telo.
Napríklad počas tréningu sa ti v tele uvoľňuje hormón tzv. kortizol. Účinky kortizolu sú pozitívne v podobe straty tuku, zlepšenia imunity a pod.

Je veľmi dôležité, aby si sa medzi jednotlivými TABATAMI najmä u začínajúcich nadšencov dostatočne zregeneroval, keďže počas tréningu tvoja srdcová frekvencia enormne stúpa a cvičenie sa robí v maximálnom nasadení až do úplného vyčerpania.
(Samozrejme každý človek pozná svoje hranice a nebude vykonávať náročné cvičenia v maximálnych otáčkach na úkor svojho zdravia. Všetkého vo veľkom množstve škodí a preto aj pri tréningoch sa učíš efektívne vynaložiť dostatok energie k zvládnutiu stanovených kôl a „neodpadnúť“ po prvom cykle.)

POZOR!
Mýtus číslo jedna – Počas intervalového tréningu sa nespaľujú zásoby tuku, iba zásoby cukru. To je však úplne v poriadku.

Tuk je náročný na spaľovanie z hľadiska spotreby kyslíka, Povedzme, že odcvičíš jeden cyklus TABATY na 80% svojho výkonu. Máš veľmi vysoké nároky na prísun energie.
Tvoje telo prechádza do fázy, kde páli iba cukor. Cukor (sacharid) nie je náročný na spotrebu pri tvorbe ATP teda energie pre tvoje telo, takže spotrebuješ enormné množstvo sacharidov, aby si tréning dosiahol v stanovených intervaloch, avšak žiadny tuk.

Čo sa však deje po tréningu?
Ak spáliš sacharidy počas tréningu, tvoje telo ich potrebuje čo najskôr doplniť. Vysoko intenzívny tréning vykonávaš v anaeróbnej hladine (nedostatočný prísun kyslíka do svalov) a tým vzniká v tele tzv. kyslíkový deficit.
Tento kyslíkový deficit potrebuješ vyrovnať a vtedy nastáva proces pálenia tukov. Telo páli tuk najme pri nízkej alebo žiadnej úrovni pohybovej aktivity. Takže práve po tréningu nastáva proces „chudnutia“. Tým dosiahneš to, že v nasledujúcich 12 až 48 hodín, tvoje telo páli primárne tukové zásoby.

Tabata môže mať rôzne formy podľa cieľovej skupiny či športu. Môžete ju využiť v čomkoľvek, či už ide o bežecký tréning, zlepšenie výkonu plavca, tenistu alebo aj tradične využitie v posilňovniach.
Môžete využiť širokú škálu cvičení, či už s vlastným telom, využiť rôzne pomôcky, alebo fitness stroje.

Ja sa špecializujem najmä na prácu s vlastným telom. Celá tabata sa odcvičí bez akéhokoľvek náčinia, či náradia. Som zastáncom toho, že je dôležité vedieť ovládať svoje telo a až tak sa vrhnúť na dvíhanie ťažkých váh či iných náročnejších foriem tréningu.

V SÚŤAŽI SA PREZENTUJEM

Komentáre:

Ďalší súťažiaci:

Bajak Ivan
Liedl Marcel
Hudec Róbert
Valasek Marek
Staňová Lucia
Zatlkajová Nikola
 
2017 - 2018 FIT LEADER, CVIČTE.SKCreated by Anawe, Designed by Adriána Švarná